רישום יתר לטיסה הוא תופעה שקיימת מאז ומעולם אך לאחר תקופת הקורונה מדובר במצב מורכב של ממש לחברות התעופה ולנוסעים רבים שנקלעו למצב שכזה. בעוד שתמיד היו מי שביטלו הגעה לטיסה ברגע אחרון וכמעט ולא היו בעיות עם רישום יתר לטיסה, הרי שבשנתיים האחרונות כמות הביטולים נמוכה מאי פעם והדבר מביא ליותר מצבים של רישום יתר לטיסה מאי פעם בעבר. במקרה כזה יש לכם זכות לקבלת פיצוי מחברת התעופה.
אחת הדרכים של חברות תעופה לאורך עשרות שנים למנוע מושבים ריקים ולנצל באופן מקסימלי את קיבולת המטוס שלהם הייתה באמצעות רישום יתר לטיסה. נהוג בין חברות התעופה לרשום 15-20 אחוז יותר רוכשי כרטיסים לכל טיסה מתוך התבססות על נתונים סטטיסטיים שקובעים שכ- 20 אחוז מרוכשי כרטיסי טיסה לא מגיעים לטיסה שלהם מסיבות שונות (מחלה, עבודה, אירוע וכן הלאה).
עבור חברות התעופה פיצוי על אובר בוקינג בטיסה היה חריג יחסית ותמיד היה נוח עבורן לקחת בחשבון את הפיצוי הזה בתחשיבים שלהם. בד"כ העניין הסתיים בהטבות שניתנו ללקוח שנאלץ לוותר על הטיסה שלו, בהעברה לטיסה אחרת במחלקה מפנקת יותר וכן הלאה.
הבעיה של חבורת התעופה הפכה משמעותית מאוד לאחר סיום מגפת הקורונה וחזרה של ענף התיירות בעולם לשגרה. למעשה קשה לומר שזאת שגרה כי הביקוש לטיסות עלה בעשרות אחוזים ואחוז המבטלים בין רוכשי הכרטיסים ירד לאחוזים בודדים (אנשים לא טסו שנתיים ורצו לטוס…).
המצב הזה הביא לכך שיותר טיסות מאי פעם נקלעו למצב של רישום יתר בו אין מקום לחלק מהנוסעים שרכשו כרטיסים לטיסה. במקביל לכך גם טיסות רבות יותר החלו לאחר בזמני ההמראה שלהן והחוויה של נוסעים רבים נפגמה עקב כך. הפתרון לכל אלו, לפחות עבור הישראלים, הגיע עם חקיקת חוק שירותי תעופה שיזם ח"כ אחמד טיבי.
מהו חוק שירותי תעופה?
החוק נועד כדי לתת מענה לכמה מצבים בהם לקוחות של חברות תעופה נפגעים שלא באשמתם, כאשר המטרה העיקרית של החוק היא לעודד את חברות התעופה שלא להיקלע למצבים הללו כדי שלא יאלצו לספוג קנסות כספיים בשל כך.
במה עוסק חוק שירותי תעופה:
- פיצוי על עיכוב בטיסה – מקרים בהם יש איחור מעל שעתיים ובעיקר מעל 5 שעות משעת ההמראה המתוכננת. במידה וחברת התעופה הודיעה לפחות שבועיים מראש על האיחור הצפוי, הוא לא ייחשב כאיחור (גם במקרה הקדמת טיסה התנאי זהה).
- פיצוי על ביטול טיסה – מקרים בהם הטיסה מתעכבת מעל 8 שעות משעת ההמראה המתוכננת שלה או אם היא מבוטלת לחלוטין מכל סיבה שהיא.
- פיצוי על אובר בוקינג – גם במקרים של רישום יתר לטיסה יש פיצוי שנקבע בחוק והוא על פי המדדים של ביטול טיסה אלא אם הנוסע הסכים לפיצוי אחר מחברת התעופה.
בעוד שמתן פיצוי על עיכוב בטיסה יכול להסתכם בהטבות שונות עבור הנוסע בשדה התעופה או מציאת פתרונות עבורו, הרי שכל שאר המצבים מובילים לפיצוי כספי שקבוע בחוק על פי מרחק הטיסה המיועדת של הנוסע והאפשרות שלו לקבלת חלופה או הטבה בנוסף לכך.
המאמר נכתב בשיתוף עם Flight Refund אשר מייצגת נוסעים ישראליים מול יותר מ – 300 חברות תעופה ברחבי העולם. השירות של Flight Refund מבוסס על הצלחה בלבד, כך שאם לא מקבלים כלום ,לא משלמים כלום!